Jak tworzyć Title, tytuły i nagłówki H1, H2 i H3 na blogu?

Jak tworzyć tytuły i nagłówki

Na początku wrócę trochę do przeszłości, w której pamiętam jak szukałem instrukcji, która pomoże mi tworzyć odpowiednie tytuły i nagłówki na stronach internetowych. W sieci jest wiele miejsc gdzie możemy znaleźć informację, że Tytuł i nagłówki są najważniejsze! Zgadzam się z tą tezą, ale dlaczego tak mało osób tłumaczy jak tworzyć je poprawnie? W tym poście dowiecie się jak to robić.

Title, a tytuł wpisu – różnice

Na początku trzeba wyjaśnić te dwa pojęcia, które są bardzo często mylone.

Title – jest to “znacznik” html (część kodu html):

<title>10 zasad tworzenia tytułów i nagówków na blogu, w sklepie i stronie www?</title>

Ten znacznik zaczyna się od: <title> i kończy </title>. Wszystko co jest pomiędzy to jego zawartość, czyli tekst, który jest widoczny w pasku przeglądarki i wynikach wyszukiwania w google.

title

 

title w google

Tytuł wpisu – natomiast tytuł wpisu na blogu to temat wpisu.  Na przykład temat tego wpisu to:

Jak tworzyć Title, tytuły i nagłówki H1, H2 i H3 na blogu?

Dużo osób myli te dwa pojęcia i łączy je w jeden termin. Jak widać na naszym przykładzie title i tytuł wpisu są bardzo podobne. Sentencja zawarta w nich jest identyczna, ale napisana inaczej! To jest właśnie pierwsza zasada tworzenia wpisu na blogu.

Title i tytuł wpisu (h1) muszą się różnić – zasada 1

Title i tytuł wpisu, muszą mówić o czym jest wpis, ale powinny się różnić. Innymi słowy przekaz powinien być taki sam, ale napisany przy użyciu innego zdania, innych słów. Nie mogą być identyczne, czyli skopiowane.

 

Zacząłem od tej zasady, aby na samym początku zaznaczyć różnicę, aby każda osoba zdała sobie sprawę, że title i tytuł wpisu to nie to samo. Wiele osób nie zmienia title “ręcznie” i jak zapisuje wpis to automatycznie tworzy się title na podstawie tytułu wpisu i są one wtedy identyczne – co jest błędem.

Zdania w title i tytule wpisu, nie pojedyncze słowa – zasada 2

Używaj zdań w title oraz tytule wpisu zamiast słów kluczowych, wymienionych po przecinku lub przy pomocy innego separatora.

Bardzo często w tytule wpisu i title staramy się “na siłę upchać jak najwiecej słów kluczowych”. Oczywiście użycie słowa kluczowego jest bardzo wskazane, ale nie upychanie ich na siłę. Pamiętaj, że google na każdym kroku podkreśla, że najważniejszy jest użytkownik. Jeśli chcesz stworzyć wpis mówiący jak zrobić dobrą pizzę to tytuł nie powinien wyglądać tak:

Pizza – przepis, porada, składniki, 15 minut <- to jest źle!

Zrób z tego sensowne zdanie, np.

Przepis i składniki na pizzę w 15 minut <- tak jest dobrze

Title powinien mieć 75 znaków – zasada 3

Title nie powinien mieć więcej niż 75 znaków.

Ilość znaków w title to zawsze temat do żywej dyskusji. Opinie co do ilości są różne. Niektórzy wskazują 70, inni 65, są też tacy, którzy tworzą aż 150 znaków. Staraj się nie przekraczać 75 znaków w title.

Fraza w mianowniku nierodzielona innymi wyrazami – zasada 4

Wstawiaj słowo kluczowe w title i tytuł wpisu w mianowniku jeśli tylko to możliwe, przy założeniu, że zdanie jest naturalne i poprawne składniowo. Dodatkowo jeśli fraz składa się z więcej niż jednego słowa, nie rozbijaj tych słów.

Dla przykładu, chcemy w naszym tytule wstawić słowo kluczowe: przepis na pizzę. Pomimo tego, że google bardzo dobrze radzi sobie z odmianami to na pewno chcąc wypromować swój wpis na frazę przepis na pizzębędzie Nam łatwiej jak w tytule będzie dokładnie taka fraza, niż np. przepisu na pizzę. Niestety, ale ta zasada dalej obowiązuje. W naszym przykładzie mieliśmy:

Przepis i składniki na pizzę w 15 minut 

Widzimy, że nasza fraz zostałą rozdzielona przez: i składniki. Nie jest to błąd, ale taki title ma minimalnie mniejszą moc na frazę przepis na pizzę niż ten:

Przepis na pizzę w 15 minut z lista składników

Najważniejsza fraza na początku w title – zasada 5

Umieszczenie frazy na początku zdania da wiekszą moc SEO na tą frazę

Tak jak w naszym przykładzie, najważniejsza fraza to przepis na pizzę, dlatego też znalazła się na początku title.

Tylko jeden nagłówek h1 – zasada 6

Nagłówek H1 powinien występować jeden raz w obrębie wpisu.

Co to oznacza? Jak to sprawdzić? Najprostszym sposobem jest zapisać wpis -> wejść na niego -> wyświetlić źródło strony -> wyszukać <h1>. Jeśli pojawi Nam się jeden wynik to bardzo dobrze. Są osoby, które uważają, że może być więcej nagłówków H1 w tekście, są tacy którzy twierdzą, że wszystkie powinny być H1. Odpowiem w ten sposób na te teorie. To po co w htmlu mamy tyle rodzajów nagłówków h1…h6, skoro można stosować same H1? Hierarchia nagłówków została po coś stworzona? Po to aby podkreślać, która część wpisu jest najważniejsza, która mniej, następnie jeszcze mniej ważna itd. Ja zawsze stosuje jeden nagłówek h1. W przypadku wordpress zawsze wybieram takie motywy lub tak je modyfikuje, aby nagłówek H1 był tytułem wpisu. Tytułem, nie title. Znacznik title ustawiam sam ręcznie!

Odpowiednie użycie nagłówków h2, h3 i h4 – zasada 7

Tworząc wpisy możesz używać wielu nagłówków h2, h3, h4. Zawsze najważniejsze frazy/słowa kluczowe używaj w nagłówkach h2.

Najlepszym przykładem są nagłówki z numerami zasad w tym wpisie. Wszystkie te nagłówki to h2. Z nagłówkiem h2 jest inaczej niż z h1. Można go stosować wiele razy.

Kolejność słów, odmiana ma znaczenie w nagłówkach – zasada 8

Zasada identyczna jak przy title. Kolejność, nierozdzielanie frazy kluczowej przez inne wyrazy oraz brak odmiany wpłyną pozytywnie, jeśli nagłówki będzie naturalny i poprawny stylistycznie.

Poprawnie stylistycznie, czyli żeby nie było przysłowiowego Kali pić, Kali mówić….

Stosuj też nagłówki bez fraz kluczowych – zasada 9

Oprócz stosowania nagłówków z frazami kluczowymi trzeba też stosować takie bez fraz. Wpis wygląda wtedy naturalnie i nie łamie zasad google o zbytnim przeładowaniu wpisu słowami kluczowymi.

Pamiętaj! Każdy wpis jest dla ludzi, nie robota! – zasada 10

Staraj się pisać naturalnie we wszystkich elementach, title, tytule wpisu, nagłówkach, akapitach.

Wpisy są dla ludzi, to najważniejsza zasada w wyszukiwarce. Jeśli Twoje wpisy będą się dobrze czytały, przy jednoczesnym stosowaniu powyższych zasad osiągniesz swój cel.

Czasami trzeba iść na kompromis

Jeśli mam sytuację, w której tworzę tekst w internecie i mam gorszy dzień lub temat jest taki, że cieżko zastosować wszystkie powyższe 10 zasad, przy jednoczesnym zachowaniu naturalności to wybieram naturalność. Wolę usunąć jedną, dwie frazy kluczowe, niż tworzyć treści, które ciężko się czyta i nie są dla ludzi.

Liczba komentarzy: 2 On Jak tworzyć Title, tytuły i nagłówki H1, H2 i H3 na blogu?

Dodaj komentarz:

Your email address will not be published.

Site Footer